• SuanPan - mentalna aritmetika
  • SuanPan
  • SuanPan - mentalna aritmetika
  • Pozega
  • SuanPan - mentalna aritmetika
  • Paznja, memorija, koncentracija
  • SuanPan - mentalna aritmetika
Previous Next

SuanPan

Veliki broj naučnih radova bavi se analizom mentalne aritmetike, efektima koje mentalna aritmetika kao razvojni proces daje, kao i medicinskim objašnjenjem sposobnosti koje eksperti mentalne aritmetike pokazuju.

“Initial Research on Abacus Mental Arithmetic Education
In Enlightening Children’s Intelligence”

Sa ciljem utvrdjivanja uticaja mentalne aritmetike na inteligenciju dece i rezultate koje ona postižu u toku obrazovanja, sprovedeno je devetogodišnje istraživanje u provinciji Ksinjijang u Kini. U periodu 1996 – 2005. godine praćen je razvoj 158 učenika osnovne škole. Utvrdjeno je da učenje mentalne aritmetike utiče na:

- povećanje koeficijenta inteligencije dece
- povećanje kapaciteta trenutnog pamćenja (veoma bitne mere za usvajanje znanja)
- unapredjenje uspeha u školi i bolje ocene iz većine predmeta (postignut kroz viši nivo pažnje, koncentracije, memorije, razvijeno snažno razmišljanje i brz odgovor, aktivnost, visok nivo efikasnosti prilikom učenja i sveobuhvatni kvalitet usvajanja gradiva)
- povećanje brzine čitanja sa razumevanjem, kao preduslova za efikasniju obradu informacija i ucenje.

 

 

 “Effects of skill training on working memory capacity”

Naučni rad proučava efekte treninga veština, posebno treninga mentalne aritmetike i muzike, na  kapacitet radne memorije. Mnoge studije ukazuju na važnost kapaciteta radne memorije za izvršavanje mnogih kognitivnih radnji i kod utvrdjivanja individualnih karakteristika, kao što je opšti IQ ili uspeh u školi. Veština mentalne aritmetike se oslanja u velikoj meri na vizuelno – prostornu obradu podataka. S tim u vezi, osobe koje vladaju veštinom mentalne aritmetike postaju efikasniji kod prikupljanja podataka, ali i prizivanja pamćenja, oslanjajući se upravo na vizuelno-prostornu imaginaciju.

 

“Hemispheric function of Japanese abacus masters: An examination by electroencephalograph”

Opšte je poznata stvar da eksperti iz raznih oblasti pokazuju neverovatno superioran učinak. Na primer, velemajstori u šahu mogu da se sete i do stotinu poteza odigranih u partiji šaha… I ne samo da se mogu setiti svih poteza nakon završene partije, već mogu da se prisete svih pojedinačnih poteza na stotine svojih odigranih važnih partija. Isto tako, Japanski eksperti u mentalnoj aritmetici mogu rešiti matematički problem za nekoliko stotina milisekundi, mnogo brže od računanja uz upotrebu računara. U slucaju velemajstora u šahu, utvrdjeno je da oni koriste posebno razradjenu kognitivnu strategiju. Kroz EEG eksperimentalnu analizu, ovo istraživanje pokazuje da je kod moždane funkcije eksperata mentalne aritmetike češća teta frekvencija u frontalnom regionu – karakteristična za stanje duboke koncentacije.

“Neural correlates underlying mental calculation in abacus experts: a functional magnetic resonance imaging study”

Zajednički projekat Medicinskog fakulteta, Nacionalnog instituta za psihologiju i Instituta za nauku i tehnologiju  Japana, sproveden je sa ciljem utvrdjivanja moždane aktivnosti eksperata mentalne aritmetike u poredjenu sa ljudima koji ne vladaju veštinom mentalne aritmetike. Magnetnom rezonancom utvrdjena je aktivnija upotreba korteksa u slučaju eksperata mentalne aritmetike, što se dovodi u vezu sa njihovom pojačanom upotrebom neuronskih resursa za vizuelno-prostornu obradu informacija u dve dimenzije..

 

 

 “Representing exact number visually using mental abacus”

Složene računske operacije koje se izvode korišćenjem mentalne aritmetike zahtevaju integraciju višestrukih kognitivnih funkcija, uključujući prepoznavanje i korišćenje brojeva u radnoj memoriji, privremeno ostavljanje medjurezultata po strani , dok  se u medjuvremenu obavljaju sledeće računske radnje, kao i sekvencijalna kontrola različitih koraka u računanju. Istraživači sa Stanford univerziteta i Univerziteta u Kaliforniji utvrdili su da veština mentalne aritmetike omogućava izvodjenje složenih matematičkih operacija korišćenjem vizuelnih resursa i simultanim skladištenjem medjurezultata u radnoj memoriji. Uopsteno, vestina ukljucuje koriscenje razlicitih kognitivnih funkcija u kontruisanju sistema simbola za uspesno izvodjenje racunskih operacija.

 

“The modality factor in two approaches of abacus-based calculation and its effects on mental arithmetic and school mathematics achievements”

Vlada Malezije je uključila mentalnu aritmetiku u standardni nastavni program iz matematike, sa ciljem da se poveća učinak dece iz Malezije na testovima iz matematike koji se sprovode sirom sveta. Rad proučava različite metode učenja mentalne aritmetike, ali ističe i da se najbolji rezultati na testovima iz matematike na globalnom nivou postižu u Singapuru, Kini i Japanu. Vanserijski rezultati se dovode u vezu sa činjenicom da je u pomenutim zemljama mentalna aritmetika deo standardnog obrazovanja dece.

Linkovi